اصطلاحات مربوط به دیسک کمر و گردن

اکثر موارد بیماران با شنیدن برخی از اصطلاحات پزشکی مضطرب می شوند. اضطراب بیمار گاهی باعث اسپاسم و گرفتگی عضله شده و بیمار را بد تر می کند. بعلاوه هر فشار روحی باعث بدتر شدن هر دردی می شود.گاهی بیماران با شنیدن اصطلاحات مختلف یک بیماری به گمان اینکه تشخیصها متفاوت است به پزشک خود مشکوک می شوند. در زیر به برخی از این اصطلاحات که بیشتر در کمردرد گردن درد است اشاره می کنیم:

سیاه شدن دیسک:
دیسک حاوی مقدار زیادی آب است. دیسک با گذشت زمان آب خود را از دست می دهد. با ایستادن طولانی مدت هم آب دیسک کم می شود. این پدیده در ام آر آی دیده می شود . برخی از این دیسکها درد دارند ولی اکثرا بدون علامت می باشند و اهمیت بالینی ندارند. سیاه شدن دیسک به هیچ وجه دلیل بر نیاز به جراحی نیست.

در عکس مقابل دیسک طبیعی که حاوی مایع است و دیسکی که مایع خود را از دست داده با فلش نشان داده شده.

پاره شدن دیسک:
فشار ناگهانی یا فشارهای مکرر در طول زمان می توانند باعث پارگی دیسک شوند. پارگی دیسک می تواند باعث ایجاد درد شود اما تا زمانی که فشار شدیدی به اعصاب وارد نشده باید با اقدامات غیر جراحی درمان شوند.

دیسک فاصله پیدا کرده:
با افزایش سن ارتفاع دیسک کم می شود و فاصله استخوانهای مهره کم می شود. لذا این اصطلاح اساسا اشتباه است. در عکس زیردیسک سالم و کاهش ارتفاع دیسک نشان داده شده.

سیاتیک:
سیاتیک عصبی است که از پایین کمر شروع می شود. اگر دیسک بر روی ریشه های این عصب فشار آورد به آن سیاتیک می گویند.در عکس زیرمسیر عصب سیاتیک و مسیر درد آن نشان داده شده

کمر درد
برچسبها: سیاه شدن دیسک, گردن درد, طب فیزیکی, پاره شدن دیسک, کمردرد

نوشته شده در بیست و هفتم آبان 1390ساعت توسط دکتر غلامرضا رئیسی، دکـتر طناز احدی | آرشیو نظرات

جلال برنا [ 1391-07-11 ]
با عرض سلام و وقت بخیر : اینجانب برنا دانشجویی کارشناسی ارشد پرستاری ،از شما در خواست دارم در صورت امکان یک پرسشنامه خوب (بجز نوردیک )برایم معرفی نمائید. با سپاس فراوان