درد جلو پا سزاموئیدیت

سزاموئیدها استخوانهای ریزی در زیر سراستخوانها کف پا میشوند که گاهی موجب شده درد ایجاد میکنند.سزاموئیدیت یکی از شایعترین علت درد زیر شست پا میباشد. و مراجعین زیادی از درد پا به کلینیک طب فیزیکی را تشکیل می دهند.در این حالت درد و حساس شدن سراستخوان در قاعدة شست دیده میشود. اگرچه اغلب موارد شست درگیر میشود اما ممکن است انگشت دوم و پنجم نیز درگیر شوند. در این حالت بیمار احساس میکند که شن در کفش وجود دارد. درد با ایستادن و راه رفتن طولانی مدت بدتر میشود. اگر کف کفش سفت باشد درد بدتر میشود. کفشهای پاشنه بلند و تنگ نیز درد بیمار را بیشتر مینمایند. در دوندگان و فوتبالیستها این حالت زیاد دیده میشود. به طور کلی در ورزشهایی که باید سریع روی پنجه بلند شوند. التهاب استخوانچهها با حرکاتی از این قبیل معتبر میشود. فرود آمدن روی نوک پنجه نیز یکی از علل درد آنها میباشد. در معاینه با فشار وارد کردن بر سراستخوان درد ایجاد میشود. فرق سزاموئیدیت با متاتارسالژیا این است که در متاتارسالژیا محل درد با حرکت انگشت ثابت است اما با خم کردن و باز کردن انگشت، درد سزاموئیدیت جابهجا میشود چون استخوانچههای داخل تاندون جابهجا میشوند. درد این استخوانچهها باعث میشود بیمار بد راه رفته و در صورت عدم درمان مناسب درد در سایر نقاط مثل کمر و زانو نیز پیدا کند.

در این بیماران باید عکس ساده گرفته شود گاهی لازم است سایر اقدامات تشخیص مثل اسکن استخوان و امآرآی نیز گرفته شود. گاهی پزشک متخصص طب فیزیکی برای بیمار آزمایش نیز درخواست میکند چون ممکن است برخی بیماریهای التهابی و روماتیمسی نیز باعث این حالت شوند. بالا رفتن اسیداوریک خون یکی از علل درد شست پا است که ممکن است با این حالت اشتباه شود.سزاموئیدها استخوانهای ریزی میباشند که داخل تاندونهای خمکننده انگشتان پا قرار دارند و معمولاً در نزدیک مفصل میباشند. عمل این استخوانها جلوگیری از سائیده شدن تاندونها است.