درد دنبالچه

درد دنبالچه یا Coccydynia
دردی نسبتاً شایع در انتهای ستون فقرات به شمار می آید که به استخوان خاجی و بین ران انتشار می یابد. شیوع آن در زنان بیش از مردان می باشد. از علل شایع آن می توان به ضربه مستقیم یا زمین خوردن با نشیمن گاه اشاره کرد. گاهی مشکلات کمر به این ناحیه تیر می کشند و خود را بصورت درد دنبالچه نشان میدهند. از سایر علل آن می توان به کشیدگی رباطهای ناحیه در اثر زایمان طبیعی ، شکستگی استخوان دنبالچه و التهاب مفصل استخوان دنبالچه با خاجی اشاره نمود.

در لمس و حرکت استخوان دنبالچه ( آخرین بند از ستون فقرات در بالای مقعد ) درد زیادی احساس می گردد و درد معمولا با نشستن تشدید می شود به طوریکه فرد مجبور است با یک سمت باسن بنشیند. یبوست می تواند درد آنرا تشدید نماید. با توجه به اینکه درد این منطقه می تواند به علت بیماری ها و بدخیمی های مقعد یا انتهای ستون فقرات بروز نماید افراد دچار علائم فوق می بایست جهت بررسی و تشخیص علل آن به پزشک مراجعه نمایند. متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی در درمان دردهای کف لگن و دنبالچه آموزشهای اختصاصی می بینند.

روش هاي درماني مختلفي براي تسكين درد دنبالچه وجود دارد.كاهش فشار روي دنبالچه با اصلاح وضعيت نشستن و استفاده از بالشتكهاي مخصوص (گوه اي شكل)پيشنهاد مي شود.گرچه امروزه بالشتک حلقوی ( Donut Foam ) جهت تخفیف درد حین نشستن توصيه نمي گردد. اقدامات طب فیزیکی مثل تزریق در دنبالچه، جا اندازی یا سایر روشهای طب فیزیکی در درمان آن بکار می روند.
برچسبها: درد دنبالچه, درد بالای مقعد, کمردرد, تنگی کانال نخاع

بیوگرافیآدرس مطبنوار عصب و عضلهتوانبخشی زنانبیماریهای عضلانی اسکلتیکمردردسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرصفحه اصلی