علل درد جلو پا : متاتارسالژیا

یکی از شایعترین علل درد جلو پا متاتارسالژیا است. در این حالت درد و حساس شدن در سر متاتارس دیده میشود. متاتارسها استخوانهای پا میباشند که بندهای انگشتان پا به آنها متصل میشوند. در درگیری سرمتاتارس، بیمار در کفش خود احساس وجود سنگریزه میکند. با ایستادن طولانی مدت یا راه رفتن طولانی مدت درد بدتر میشود.

اگر کف کفش بیش از حد سفت باشد درد بیمار بدتر میشود. در موارد زیادی بیمار به علت اینکه فشار را به سایر انگشتان منتقل میکند دچار پینه یا میخچه در سر متاتارس دوم سوم پا میگردد. ایجاد پینه باعث افزایش فشار سر استخوان شده و درد بیمار باز هم بدتر میشود.در معاینه با فشار سر متاتارس درد بیمار شدیدتر میشود. در اثر درد ممکن است بیمار دچار لنگش شود و راه رفتن بیمار بد شود. ممکن است همراه این حالت نری رباطهای پا وجود داشته باشد و انگشتها از هم فاصله گرفته و ظاهر پا حالت پهن شدن داشته باشد.

از بیمار باید عکس ساده گرفته شود. براساس مسیر معاینات ممکن است پزشک متخصص طب فیزیکی از بیمار آزمایش خون و حتی امآرآی بگیرد. گاهی حتی لازم است از بیمار اسکن استخوانی گرفته شده زیرا ممکن است بعضی ضایعات استخوانی در عکس ساده دیده نشود. در معاینه قوسهای کف پا توسط متخصص طب فیزیکی معاینه میشوند. قوسهای کف پا برای توزیع مناسب فشار بدن در راه رفتن و دویدن بسیا رمهم میباشند و دو عاملی که این قوسها را بر هم زند میتواند باعث متاتارسالژیا گردد. اولین استخوان پا یعنی استخوانی که شست پا را به مچ پا وصل میکند بسیا رمهم است و فشارهای وارده بر آن در صورتی که به درستی توزیع نشود باعث درد سراستخوان میگردد.

در برخی افراد علاوه بر استخوان سرمتاتارس دو استخوان کوچک زیر آن قرار دارند. این استخوانها نیز در معرض فشار و التهاب و درد میباشند که به آن سزاموئید میگویند التهاب آنها را سزاموئیدیت میگویند. درمان این حالتها شامل اقدامات طب فیزیکی داروها، فیزیوتراپی از جمله گرما، ماساژ استفاده از اولتراسوند لیزر و همچنین استفاده از کفی مناسب و توصیه به کشش مناسب است در صورت عدم بهبود تزریق موضعی در این ناحیه است. تزریق باید در بافت نرم انجام شود، تزریق داخل خود تاندونهای پا میتواند باعث ضعیف شدن آنها گردد. پس از تزریق باید در صورت ایجاد درد از ماساژ یخ استفاده گردد. به صورت موقت ممکن است درد بیماری برای مدت محدودی افزایش یابد.

متاتارسالژیا باید از بیماریهای زیر افتراق داده شود:
1- شکستگی دسترس متاتارس
2- مورتون تروما